Jak dbać o wzrok?

FacebookGoogle+TwitterLinkedIn

jak dbać o wzrokCzęsto słyszę pytanie: „jak dbać o wzrok?” i udzielając odpowiedzi uśmiecham się sama do siebie rozliczając się w duchu z tego co sama robię dla swoich oczu, a na co przymrużam oko i odpuszczam. Jednak kwestia zadbania o nasze oczy, higiena pracy i odpoczynku jest bardzo ważna, a zarazem bardzo prosta. Poznaj kilka zasad, które sprawią, że Twoje oczy będą mniej zmęczone. Do rzeczy: jak dbać o wzrok?

 

Dlaczego moje oczy są zmęczone?

Wiecie, że okiem steruje 6 mięśni okoruchowych i mięsień akomodacyjny (rzęskowy)? Używamy ich cały dzień, patrzymy w różnych kierunkach wykonując tak zwane ruchy śledzące i sakkadowe, patrząc z bliska napinamy mięsień akomodacyjny. Nasze oczy są cały czas używane.

Dlaczego oczy niektórych osób szybciej się męczą, a innych mniej (zakładając podobny tryb życia)?

Najczęściej dlatego, że oprócz normalnych czynności mięśnie oczu muszą podołać i skompensować nieskorygowaną wadę wzroku lub jakieś zaburzenie w widzeniu obuocznym lub w akomodacji. Zawsze porównuję tą sytuację do chodzenia przez cały dzień z plecakiem o wadze 3 kg lub bez niczego – wiadomo, że bez plecaka jesteśmy mniej zmęczeni pod koniec dnia. Dlaczego więc naszym oczom karzemy taki „plecak” z nieskorygowaną wadą wzroku nosić?

To tylko normalne, codzienne zmęczenie…

Niekoniecznie. Dzisiejszy świat wymaga od naszych oczu ciągłego patrzenia na bliskie odległości: rano gazeta lub Internet, w pracy – dokumenty, komputer, zamknięte pomieszczenia, klimatyzacja, w samochodzie ciągłe skupienie i wytężenie wzrokowe; wieczorem relaks – Internet, telewizor, X-box. Ciągle mamy napiętą akomodację, ponieważ ona jest zawsze mniej lub bardziej napięta, gdy patrzymy z bliskich odległości. Rozluźnia się dopiero gdy patrzymy naprawdę w dal.

Ile czasu Twoje oczy naprawdę odpoczywają?

jak dbać o wzrokNie chodzi mi tylko o sen 😉 Chociaż, gdy człowiek za mało śpi, oczy również nie wypoczywają dostatecznie dobrze. Żeby zmniejszyć zmęczenie oczu przede wszystkim należy ograniczyć ilość „czasu pracy” oczu, czyli przede wszystkim pracy z bliska (gry komputerowe, telewizja, aplikacje na tablet). Zrezygnuj z jednego przystanku podczas jazdy autobusem i zrób sobie mały spacer. Zadbaj o swoje dzieci – zabierz je codziennie na zewnątrz. Latem pograjcie w piłkę, jesienią przekopujcie liście – dzieci uwielbiają biegać w liściach, zimą proponuję śnieżki, a wiosną spacer. Nasze oczy odwdzięczą się nam lepszym samopoczuciem, a przy okazji będziemy pielęgnować relacje w rodzinie.

Dobre nawyki

Rób sobie przerwy mniej więcej co 20 minut pracy z bliska. W tym czasie przez 2 minuty patrz przez okno. Przewietrz w tym czasie pomieszczenie. Przejdź się, może porozciągaj…
Nie musisz oglądać telewizji? Wyłącz telewizor.
Możesz ograniczyć czas spędzany przed komputerem? Zrób to.
Potrafisz jeździć na rolkach? Lubisz biegać? Spacerować? Może kijki Nordic Walking? Im więcej ruchu na świeżym powietrzu tym lepiej. Nie tylko dla twoich oczu.

Pamiętaj tylko, że kluczowe jest wychodzenie na zewnątrz. Nie neguję ćwiczeń fizycznych w zamkniętych pomieszczeniach, ale jeżeli mają one mieć dobroczynny wpływ na oczy to pamiętaj, że nasze oczy są najbardziej rozluźnione na świeżym powietrzu, ponieważ nie używamy wtedy akomodacji.

Brak możliwości komentowania